Swimrun – bieganie i pływanie w jednym?

Swimrun to ekstremalnie ciężki biegowo- pływacki wyścig z punktu A do punktu B, lądem i wodą na własnych nogach i tylko z tym, co mamy na sobie. Swimrun to bardzo prosta i bardzo naturalna forma pokonywania przestrzeni.

swimrun

źródło: pixabay.com

Najprościej mówiąc, swimrun to połączenie biegu przełajowego i pływania na wodach otwartych. Dyscyplina ta jest mocno związana z naturą, jest to ciągłe przesuwanie się do przodu nie zależnie od tego, czy przed nami znajduje się jezioro, czy szczyt górski. Stąd też pochodzi nazwa cyklu z serii Mistrzostw Świata Ö till Ö, co oznacza „z wyspy na wyspę”. Swimrun jest jednym z najcięższych wytrzymałościowo wyścigów na świecie. Dyscyplina ta narodziła się w Szwecji i od kilkunastu lat zdobywa popularność na całym świecie. Szacuje się, że do 2016 roku odbyło się ponad 300 zawodów.

Zasady swimrunu są bardzo proste, wystarczy dotrzeć z jednego do drugiego punktu jak najszybciej to możliwe. Jest to także dyscyplina zespołowa, ponieważ odcinek pokonujemy w parach (zdarzają się także zawody, w których bierzemy udział osobno). Dystans, na jaki możemy się oddalać ze swoją para to max. 10 metrów. Uczestnicząc w zawodach, nie możemy śmiecić i liczyć na suport z zewnątrz. Polegać możemy tylko na sobie i oczywiście na partnerze.

W swimrunie została przyjętą zasadę, że wszystko, co nie jest zabronione, jest dozwolone. Podstawowy sprzęt, jaki mają zawodnicy to:

  • Pianka – zakładamy ją przy niskich temperaturach wody i dla własnego bezpieczeństwa na wodzie. Musimy mieć ją także podczas biegu, więc nie może być bardzo zabudowany. Nie dawno na rynku pojawił się sprzęt dedykowany tej dyscyplinie, a więc możemy kupić piankę, która świetnie sprawdzi się w tym wypadku. Możemy także obciąć zwykłą piankę – najczęściej zawodnicy obcinają piankę nad łokciami i kolanami.
  • Buty – nie ma butów, które idealnie sprawdzą się dla tej dyscypliny, przede wszystkim ze względu na różne typy powierzchni, jednak możemy znaleźć specjalistyczne buty na zunifikowanym agresywnym najczęściej vibramowym bieżniku. Jednak z powodzeniem możemy używać biegowych butów, które szybko nasiąkają wodą i tak samo szybko ją oddają
Swimrun – bieganie i pływanie w jednym?

źródło: pixabay.com

  • Okulary do pływania – nie są niezbędne, jednak mogą nam bardzo ułatwić pływanie.
  • Pomoce pływackie – większość zawodników używa łapek na ręce, a także „pull boys”, czyli popularnych „ósemek”, by poprawić swoją pozycję w wodzie oraz zwiększyć prędkość. Możemy także używać wypornościowych opasek na łydki, czepków, czy neoprenowych rękawiczek.
  • Bezpieczeństwo – na dłuższych zawodach potrzebny jest sprzęt, który zwiększy bezpieczeństwo taki jak: gwizdek, kompas, zestaw pierwszej pomocy, mapę, czepek i narzutkę z numerem (zazwyczaj zapewnia organizator). Dodatkowym elementem, który może być pomocny, jest linka holownicza, która przypina się do partnera. Linka może być szczególnie przydatna, jeżeli jeden z partnerów, we wodzie, czy na ladzie będzie chciał wykorzystać mocne strony drugiego partnera, ponieważ można zapinać się na hol.

Pamiętajcie im mniej macie na sobie, tym lepiej. Najczęściej zawodnicy mają na sobie tylko bieliznę oraz koszulkę termiczną pod pianką. Często używane są skarpety kompresyjne na odcinkach biegowych, które są długie bądź też prowadzą przez chaszcze. Jeżeli obawiasz się, że woda, jaka oferowana jest przez organizatora, to za mało to zawsze możesz się także sam zaopatrzyć. Plecak jest wyposażeniem, które będzie Ci nie potrzebne, wszystko powinno się zmieścić w piance z wyjątkiem gwizdka, który powinien być łatwo dostępny.

Skomentuj ten wpis...

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Shares